Purentalihashieronta

Purentaelimistön toimintahäiriö (TMD) on yleisnimitys leukanivelen, purentalihasten, hampaiston ja niihin läheisesti liittyvien kudosten sairaus- ja kiputiloille.

Mikäli kärsit esimerkiksi päänsäryistä ja leuan arkuudesta (erityisesti aamuisin), tinnituksesta tai sinulla on ns. ”pala kurkussa”, niin saatat kärsiä purentalihasten kireydestä.

Hammaslääkärisi on saattanut mainita sinulle purentalihastesi kireydestä tai sinulla on jo purentakisko käytössä, jolloin tiedätkin purevasi hampaita yhteen. Myös stressi (etenkin pitkäkestoisena), hampaiden yöllinen narskuttelu, hampaiden päiväaikainen yhteen pureminen tai tapa jauhaa ruokaa tai purukumia pääasiassa vain toisella puolella suuta aiheuttavat purentalihasten oireilua.

Purentalihasten toimintahäiriö aiheuttaa monenlaisia oireita, joita voi toisinaan olla vaikea yhdistää purentalihasten aiheuttamaksi. Tyypillisimpiä oireita ovat:

  • tylppää, jomottavaa päänsärkyä ja leuan aristusta (pahempia aamuisin)
  • hampaiden tai poskionteloiden aristus, epämukava tunne pureskelun yhteydessä
  • puutuneisuutta tai pistelyä kasvojen alueella
  • korva ”lukossa”, tinnitusta, vihlovaa kipua korvaan ja leukaniveleen
  • ns. ”pala kurkussa”
  • rajoittunut alaleuan liike
  • puremajäljet poskien sisäpinnoilla tai huulissa

 

Purentalihashieronnalla voidaan tuoda lievitystä pään alueen särkyyn. Purentaongelmat, hampaiden narskuttelu ja muut suun jännitystilat voivat heijastua särkynä niskaan, hartioihin ja ohimoille. Pahimmillaan ne jopa laukaisevat migreenikohtauksia.

Purentalihasten hieronta lieventää lihasjännityksiä pään alueella. Hieronnan aikana käsitellään kasvojen alue sekä puremalihakset poskien sisäpinnoilta sekä lisäksi kaulan ja niska-hartiaseudun aluetta.

Hieronnaassa käyn lihakset läpi niin suun sisä- kuin ulkopuoleltakin. Suuhieronnassa jännitykset purkautuvat, kuona-aineet lähtevät liikkeelle ja keho rentoutuu leuan, niskan ja hartioiden alueelta.

Puremalihasten harjoitusohjelma:

Rentoudu ja pidä olkapääsi alhaalla.

– venyttele leukaasi liikuttamalla sitä ylös, alas ja sivuille.

Leuan avaus

– avaa leukaa kivuitta mahdollisimman paljon, pidä ääriasennoissa muutama sekunti ja rentouta.

Leuka eteen ja sivulle

– työnnä leuka mahdollisimman pitkälle eteen ja molemmille sivuille niskaa liikuttamatta

– pidä ääriasennoissa muutama sekunti ja rentouta.

 

Työnnöt vastuksella

– vastusta liikkeitä kahdella sormella muutama sekunti.

Suun sulkeminen vastuksella

– avaa suu ihan auki ja yritä sulkea samalla vastustaen liikettä sormilla

– pidä tässä asennossa muutaman sekunnin ajan ja rentouta

– venytys suu auki.

Venytä suu auki –asennossa

– asettamalla sormet hampaiden väliin, peukalo ylähampaisiin ja keskisormi alahampaisiin.